Nicolae Maniu

European Art Gallery va invita la expozitia artistului Nicolae Maniu

European Art Gallery va invita la expozitia artistului Nicolae Maniu in perioada Septembrie – Octombrie 2010

Nascut in 11 aprilie 1944 la TURDA, judetul Cluj-Napoca.
Absolvent al Liceului de Arta 1963 si al Institutului de Arta ION ANDREESCU, Sectia Sculptura 1969 din Cluj Napoca.
Din 1971 participa la expozitiile judetene, republicane si internationale organizate de Ministerul Culturii.
Din 1983 s-a stabilit in Koln-Germania iar din 1993 in Paris-Franta. Numeroase expozitii personale si de grup in orase din Germania, Elvetia, Austria, Olanda, Franta, SUA, Singapore.

 

Din 1986 participa regulat la Saloanele Traditionale din Paris.

Prezentat de diferite galerii la Targuri Internationale de Arta din Basel, Gevena, Roma, Barcelona, Bruxelles, Hamburg, New York, Miami.
Din 1996 este expus in permanenta la Opera Gallery in Paris, Londra, Venetia, Monte Carlo, Geneva, New York, Miami, Singapore, Honk Kong, Seul si Dubai.
Invitat de onoare la Saloanele de Arta Plastica Internationala organizate de diferite Primarii din Franta, reprezentand Romania.

 

Primeste numeroase premii si distinctii, printre care:

- Premiul I si Medalia de Aur decernate de Federatia Nationala a Culturii Franceze 1987;
- Marele Premiu decernat la Bienala Europeana ARTA si COMERT de sub Inaltul Patronaj al Ministerului Culturii din Franta 1996;
- Medalia de Aur decernata de COMISIA SUPERIOARA DE RECOMPENSA MERIT si DEVOTAMENT FRANCEZ 2000;
- Ordinul Meritul Cultural cu Grad de Ofiter decernat de Presedentia Romaniei 2004; – Distinctia Senior al Cetatii acordata de Primaria Municipiului Cluj Napoca 2009.

 

Are lucrari in:

- Muzeul National de Arta Cluj Napoca;
- Muzeul de Arta Contemporana Galati;
- Muzeul Albrecht Durer – Nurenberg, Germania;
- Muzeul International de Arta Fantastica din Chateau Gruyeres, Elvetia;
- Societatea Volkswagen din Wolfsburg, Germania;
- Societatea de Asigurari Manheimer, Germania;
- Banca Transilvania, Cluj Napoca;
- Consortiul International de Arhitectura, Alabama, SUA —

 

“….Nicolae Maniu a studiat la Cluj, urmare a imboldului parintesc, Artele Frumoase si anume Sculptura. Modelajul si apoi turnarea in bronz ii definitiveaza gustul pentru forma clasica si pentru tridimensional, cat si pentru jocul penumbrei. Fire independenta, dornic sa traiasca doar din talentul pe care Bunul Dumnezeu i-l harazise, incepe sa picteze punandu-si in cap un traseu anevoios al picturii, de la marii olandezi si flamanzi, la Salvador Dali….. Maniu nu se opreste din studiu ci se ambitioneaza in stapanirea tehnicilor diferite si procedeelor stravechi ale marilor maestrii. Dupa plecarea sa definitiva in occident, intai in Germania si apoi in Franta, se desparte incetul cu incetul de influenta lui Dali si parasind legatura, niciodata ombilicala, cu suprareal¬ismul se intoarce firesc catre realism, un realism aparte ce-l aproprie prin stiinta luminii si umbrelor prin care exprima natura, corpurile sau figurile, doar de marii maestrii.

A fost asimilat curentului Trompe L’Oeil, cel mai vechi si mai elitist curent din pictura si arta mondiala….
….Nicolae Maniu aduna in persoana sa multiple calitati ce nu tin doar de maiestria artistului si este indiscutabil, in toate sensurile cuvantului, un om cuceritor. Asta l-a ajutat sa starneasca cu repezici¬une gesturi de binevoitoare pretuire a multora ce de obicei nu isi gasesc timp sa remarce talentul altora. Printre acestia s-a numarat si celebrul personaj si pictor de origine satmareana, sef de breasla in Parisul postbelic, François Gall. Lui ii datoreaza Nicolae prima sa prezenta la celebrul Salon al Independentilor, Paris, Grand Palais, 1986, la trei ani dupa ce romanul se facuse neamt! Si, fapt ne¬maiintalnit, vinde in ziua deschiderii Salonului! …..Intre anii acestor prime Saloane, Nicolae descopera virtutile foliei argintii sau aurii si incepe sa se distanteze de tehnicile obisnuite ale celorlalti membrii ai clubului Trompe L’Oeil. Imediat dupa aceasta descoperire se face din ce in ce mai remarcata in pictura lui Maniu nu doar prezenta predominanta a corpului si figurii umane, in ultima vreme a frumusetii feminine, ci mai cu seama prezenta evidenta a obsesiilor contemporane, fapt ce-l acapareaza si distanteaza evident de grup….

Presa internationala l-a numit pe Nicolae Maniu cel mai parizian dintre artistii romani si cel mai bine cotat dintre pictorii romani.
Consacrarea definitiva cat si cota foarte ridicata in galerii se datoreaza intalnirii sale din 1997 cu Gilles Dyan, proprietarul marelui lant mondial de galerii Opera Gallery. A fost premiat de propria-i breasla in Franta, a fost decorat pana si de catre nerecunoscatorul stat roman. Panzele lui mari se vand intre 120 si 150 de mii de euro…..”

RADU BOROIANU,

Cuvant inainte, text publicat in catalogul expozitie Nicolae Maniu, EA Gallery, septembrie 2010 — “…..Tablourile lui Nicolae Maniu nu favorizeaza explicatia individuala. Sunt explicite, dar intr-un chip unic si orientat. Toata lumea intelege din ele ceea ce vrea artistul sa inteleaga lumea. Panzele lui Nicolae Maniu nu forteaza interpretari, ele stimuleaza trairile. As cuteza sa spun multe din trairile, exultarile, uimirile, participarile optice si mentale indelung recuzate de veacul al XX-lea…. ….Ceea ce este deosebit in trompe l’oeil-ul lui Nicolae Maniu e adresarea generoasa catre toate categoriile de imaginativi, atat catre cei instruiti si cu o intelegere nuantata a istoriei modalitatilor in creatie, cat si a nativilor, lipsiti de un bagaj muzeal substantial…. ….Materialitatile pictate de Nicolae Maniu pot fi sesizate mai bine, in conditia lor spiritualizata, pe un fond de muzici baroce de ambient, cu o surdina de trompeti si cantari ale artezienelor….
….Un tablou de Nicolae Maniu este semnat prin impact si prin elocventa impresiei dintai.”

TUDOR OCTAVIAN,

Stiinta privirii, text publicat in catalogul expozitie Nicolae Maniu, EA Gallery, septembrie 2010 — “….Daca il privesti rapid, si cu memoria nitel apasata de latente inertii ideologice, mai ca-ti vine sa spui ca-i realist, din lumea noastra, cea de toate zilele, ba chiar si nitel umanist, asa cum ii sta bine unui artist major, dar imediat ce intarzii cu privirea pe vreunul din chipuri, vezi ca realitatea se topeste si iti fuge printre degete din pricina unor excese intrinseci. Si atunci, normal, te duce gandul la hiperrealism,  la distrugerea  intregului prin hipertrofia detaliului, insa nici asta nu te tine prea mult fiindca sintaxa imaginii evadeaza din statica hiperrealista, din suficienta imaginii in sine, si se prelinge insesizabil, cel putin pentru un privitor mai putin jucaus, in abisul volubil al suprarealismului. Dar nelinistit si imprevizibil cum e, Maniu nu intarzie nici aici suficient, adica atata cat i-ar trebui prezumtivului  privitor ca sa plece acasa impacat, si se deplaseaza fulgerator in alte capitole ale istoriei picturii, acolo unde il gasesti si pe clasicul Poussin, si pe romanticul Delacroix, si pe manieristii Veronese sau Pontormo, si pe barocul Rubens, si pe infernalul Bosch si pe toti povestitorii fantasti, cu limba inepuizabila, cu sufletul incarcat si cu scoarta cerebrala bine asezata in delta incerta in care visul se varsa in cosmar.”

PAVEL SUSARA,

Cine esti dumneata, Domnule Maniu?, text publicat in catalogul expozitie Nicolae Maniu, EA Gallery, septembrie 2010 — „….Pictura lui Nicolae Maniu devine populara si – de ce nu?! – vandabila, in acel sens superior, propriu afirmatiilor lui Guillaume Apollinaire, cel care considera ca arta lui Marcel Duchamp avea atat vocatia, cat si putinta de a concilia „arta cu poporul“. Aceasta ultima insusire a artei lui Nicolae Maniu este determinata – ca vrem, ca nu vrem – de abilitatea mestesugarului, de capacitatea sa de a se manifesta in calitate de „pictor de trompe l’oeil“. Cum spre finalul consideratiilor am vorbit despre diafanitate, dupa ce mai inainte, in cuprinsul lor, m‑am referit la conceptualitate, gasesc ca este un bun prilej ca pornind de la trompe l’oeil si uzand de „puterile simetriei“, totodata schimband la sfarsit de text registrul lingvistic, sa afirm ca… tout en trompant l’oeil et par cela meme animant les desirs, la peinture de Nicolae Maniu ne cesse pas de s’adresser au cerveau.“

CRISTIAN VELESCU,

Lumini si umbre in pictura lui Nicolae Maniu, text publicat in catalogul expozitie Nicolae Maniu, EA Gallery, septembrie 2010

 

Click pe thumbnails pentru a vedea lucrarile in intregime

Galerie Foto