Michael Lassel

European Art Gallery va invita la expozitia Michael Lassel

European Art Gallery are placerea de a va invita in perioada Decembrie 2010 – Martie 2011 la expozitia Michael Lassel

”Faptul ca am ales pantofi pentru prezentarea turnului are explicatia in amintirile din atelierul rural al tatalui meu care a fost cizmar. Asistand la discutiile sale cu clientii ce asteptau sa li se repare pantofii, am inceput sa fac legatura intre purtator si incaltamintea sa, intre acesta si povestea vietii sale. Fiecare dintre noi lasa urme in viata, ca amprenta unui pas in zapada proaspat asternuta.”

- Michael Lassel -

Ce simpla pare explicatia unuia dintre explozibilele succese ale marelui si ciudat lucru, necunoscutului pentru romani, pictor roman, de origine germanica, nascut in Transilvania si devenit doar de 25 de ani cetatean german. Michael Lassel. ”Turnul Babel” a fost selectionat sa participe la una dintre cele mai importante expozitii organizate in ultimile decenii la Londra, incalecand anii 2008-2009, ”Babylon – Myth and Reality” si asa a intrat un roman, primul, in British Museum. Forta de sugestie a acestui tablou este multipla. Artistul are dreptate cand spune ca a vrut, si eu constat, ca a reusit sa edifice un monument nenumaratelor victime ale tuturor dictaturilor. Daca ne aducem insa aminte ca explicatia cea mai simpla, aproape puerila a Turnului Babel e cea de constructie lingvistica a lumii, constatam ca tabloul lui Lassel poate fi si radiografia plastica a unei mari metropole contemporane Paris, Londra sau New York. Cu totii am urmarit in presa drama zecilor de mii de africani, asiatici sau arabi sub limita saraciei care incearca cu pretul vietii sa strabata deserturi, oceane si frontiere fortificate pentru a atinge un iluzoriu Eldorado european sau american. Multimea pantofilor din edificiu este dominata de o frantura de castel de carti de joc – portrete. Martirii trudei si iluzia. Forta de sugestie este extraordinara. La fel ca si in cazul lui Nicolae Maniu intentia se completeaza, se amplifica, se potenteaza prin sensibila si perfecta stapanire a artei marilor maestrii, a marilor initiati, Trompe l’oeil-ul. Din precizia desenului, din jocul de umbre si penumbre, din iluzia triplei dimensiuni.
De aceasta data avem de a face intradevar, cu un elev al maestrului Corneliu Baba – generatia 1972 – de la care preia si pastreaza doar lectia flamanzilor si olandezilor, acribia travaliului si patima pentru sens. Nimic din ce picteaza Lassel nu este la intamplare. Am fost printre cei fericiti ce au putut sa remarce direct enorma diferenta dintre constructia reala, dintre adunatura aparent abstracta de obiecte ce sunt, fiecare in parte, de multe ori aproape casnice sau cu intrebuintari precise si opera finita a artistului. Obiectele, fara talentul lui Lassel, spun putin. Cu Lassel care le impreuna si dupa Lassel care le prefigureaza, ele devin pregnante metafore si subtile simboluri despre lume si viata. Intelesuri perene si in acelasi timp izbitor contemporane.
”Pentru mine – spune Lassel – nu exista obiecte neinsufletite, pasive, lucrurile din jur sunt fosile in care zac conservate povesti. Intentia mea este de a traduce, pentru cei surzi la aceasta splendoare, in limba mea vizuala, limbajul silentios al lucrurilor. Nu doresc sa execut tablouri realiste despre lucruri ci sa transfer in prezent, lucrurile, obiectele, ceea ce au ele de spus. Este, altfel exprimat, felul meu de a ma referi la lume.” Mare pasionat de filosofie si stiinte oculte, tot Lassel aminteste: ”un celebru Cabalist a spus o data ca pentru a percepe invizibilul, trebuie sa patrunzi adanc in vizibil. Eu incerc sa captez magia realitatii pentru a o traduce in realitate picturala. Acest lucru poate suna paradoxal, dar de fapt realitatea constituie misterul adevarat al existentei.”
Ma conving cu fiecare zi ca a fost un miracol ca mai intai Mihai Covaci si apoi eu dimpreuna cu mai tanarul Cristian Covaci, l-am descoperit pentru noi insine si apoi l-am convins pe Michael Lassel sa ne acorde dreptul de a-l expune si comercializa pentru prima data in Romania. Altfel, pentru a-l admira, aveati de ales intre 4 – 5 muzee din Germania sau muzeul din Singapore sau cel din Tokio sau Tate Gallery din Londra, colectiile mai mult sau mai putin publice ale familiei Baur, Elvetia, ale companiei Texaco Oil, SUA, ale Ducilor de Beaufort sau ale descendentilor lui Bonaparte. Pentru 7 ani a fost in circuitul Opera Gallery, apoi a preferat sa-si continue cotarea prin galerii germanice si prin, probabil cea mai celebra galerie de arta contemporana din Europa, Saatchi Gallery, Londra. Sir Charles Saatchi, referindu-se la compatriotul nostru scrie ca: ”opera sa se remarca prin subtilitatea culorii, fiind plina de referinte istorice si mitologice. E unic, plin de simtire si de suflet acest apreciat maestru al picturii contemporane din curentul Trompe l’oeil.”
Michael Lassel a devenit inca din 1992, Societar al Salonului de Toamna de la Paris, a primit marile premii ca urmare a multor expozitii internationale si l-as cita doar pe cel al Academiei Europene de Arta din Luxemburg.
Sute de pagini i-au fost dedicate si figureaza in mari lucrari de sinteza.
In 1994, la a 40-a editie a celebrului salon ”Comparaisons” de la Grand Palais, in ziua si la ora deschiderii s-a constatat o premiera in existenta palatului parizian: fusese, in sfarsit, furat un tablou si de acolo, AEON al romanului Michael Lassel ! In 1996, Banca Centrala a Germaniei a utilizat tabloul ”Bancher in inalta societate” pentru seria ei de prelegeri la introducerea Euro ca noua moneda si despartirea de marea diversitate a bancnotelor europene.

De la anecdotica la profunditate, prin subtilitate picturala egala cu a marilor maestrii, acesta este Michael Lassel. Parafrazandu-si profesorul Corneliu Baba, Lassel declara ca e fericit sa picteze pentru ca poate! Si noi suntem fericiti pentru ca putem, iata, sa vi-l propunem si sa va cerem sa nu ezitati, daca sunteti cu adevarat colectionari de arta, sa va disputati achizitionarea celor 33 de tablouri din prima expozitie romaneasca Michael Lassel.

Radu Boroianu



Galerie Foto