Expertiza

Expertiza

Expertiza opere de arta

Expertul certificat al European Art Gallery este domnul Ion Sfrijan.


Expertiza de arta contine urmatoarele etape: - Justificarea autenticitatii prin comparatia cu alte lucrari ale aceluiasi artist;
- Documentarea si restaurarea istoricului obiectului de arta, precum si stabilirea provenientei;
- Analiza grafologica a semnaturii;
- Studiul cu aparate de specialitate a pigmentilor folositi, a suportului si a manierei;
- Comparatie cu alti artisti din aceeasi perioada artistica;
- Prezentarea concluziilor intr-un dosar complet de expertiza.  

Ion Sfrijan

Profil de expert


Nascut la 1 ianuarie 1958 in Pastraveni, Jud. Neamt.
In 1985 a absolvit Institutul Nicolae Grigorescu din Bucuresti, Sectia Arta Monumentala-Restaurare.
Este seful laboratorului de restaurare al Muzeului National de Arta al Romaniei.
In anul 1998 a inceput opera de restaurare a celebrului tabloul Venus si Amor al pictorului Lucas Cranach cel Batran (1472 – 1533),ulei pe lemn,104 x 57 cm,
datat 1520. Cu ajutorul investigatiilor moderne, Domnul Ion Sfrijan a putut reconstitui si delimita pictura originala de partile adaugate ulterior. Interventia propriu-zisa si decizia pentru indepartarea draperiei a necesitat 2 ani de studiu asupra tabloului, procesul de restaurare incluzand in acelasi timp o ampla munca de cercetare si documentare.  

Tehnologie

European Art Gallery va invita sa luati parte la o premiera pentru piata romaneasca de expertiza si evaluare de arta: primul laborator de expertiza ce adauga ochiului experimentat al specialistului o camera Nir Color de re¬flectografie pentru razele ultraviolete si infrarosii, un sistem de analiza al compozitiei minerale a substantei picturale sau sculpturale pe baza razelor X, celebrul Niton, si rezultatul unei radiografii.
Tehnicile de diagnosticare au devenit de-alungul timpului esentiale pentru procesele de conservare, expertiza si evaluare. Identificarea pigmentilor este unul din cele mai importante aspecte ale studiului operelor de arta policrome.
Pana acum aceasta identificare se putea face numai prin prelevarea unei mostre, ceea ce implicit duce la distrugerea operei de arta. Aceasta tehnica invaziva si distructiva a fost inlocuita acum de aparatul NITON XLt 700. Principalul avantaj al acestui aparat este lipsa de constrangeri. Nu mai este necesara prelevarea de probe din opera ce urmeaza a fi expertizata si evaluata, ci pur si simplu se poate monta pe un trepied si pozitiona in fata picturii sau a obiectului studiat. Un numar nelimitat de analize poate fi efectuat deoarece nu este necesar contactul fizic cu suprafata cercetata si masuratorile efectuate sunt non-distructive. O serie de pigmenti, cum ar fi cinabrul, plumbul alb si azuritul pot fi identificate in timpul testelor combinand elementele detectate cu informatia vizuala (culoare, datare).
Tehnologia infrarosie este utilizata pentru a dezvalui tipurile de hartie, sau panza, de materiale, schite preparatorii, schimbari in compozitie si alte indicii de acest gen, necesare pentru stabilirea autenticitatii unei opere de arta. Acest lucru EA Gallery il face cu ajutorul camerei Nir Color cu testare IR si UV.
Caracteristicile cele mai relevante ale camerei cu infrarosii sunt doua: faptul ca este foarte compacta si capacitatea de a furniza diagnostice prin intermediul unor analize in totalitate non invazive pentru pictura studiata; asta inseamna ca, fara a mai fi nevoie de nicio prelevare de probe, este suficienta indreptarea camerei in directia panzei studiate, pentru a obtine in cateva minute toate informatiile legate de ce “se ascunde” in spatele imaginii pe care o vedem.
Lumina ultravioleta este parte a spectrului electromagnetic cu lungimi de unda putin mai mici decat cele ale luminii vizibile. Tipurile diferite de materiale au niveluri diferite de opacitate sub lumina ultravioleta comparativ cu lumina infrarosie sau cea vizibila. De aceea folosirea acestei tehnici ne poate oferi informatii despre compozitia materialelor si duritatea suprafetei analizate. Deoarece nu toate materialele sunt capabile de fluorescenta, lampa UV poate fi folosita in scop stiintific. De exemplu verniurile si pigmentii vechi au flourescenta pe cand cele noi nu, ceea ce inseamna ca prin aceasta tehnica putem identifica perioada de realizare sau interventiile facute ulterior in procesul de restaurare.
Radiografierea obiectului de arta a devenit o practica comuna in zilele noastre si ajuta la dezvaluirea secretelor din spatele picturilor precum si la stabilirea autenticitatii. Printr-un parteneriat cu clinicile SANADOR, EA Gallery va poate pune la dispozitie si o radiografie a picturii.