Comunicate

09.2010 Lansarea galeriei & expozitie Nicolae Maniu

Pe data de 16 septembrie va invitam la deschiderea unei noi galerii de arta: European Art Gallery.
CONFERINTA DE PRESA: 16 septembrie ora 11
VERNISAJ: 16 septembrie ora 20
Proiectul aduce laolalta, intr-o buna simbioza, o galerie de arta europeana decorativa si plastica de secol XVI-XIX, expozitii dedicate unor mari
artisti romani ce s-au stabilit in strainatate, primul laborator de expertiza cu
raze X si camera Uv si IR din tara, un atelier de restaurare la vedere, o expozitie
permanenta de bijuterii unice ale singurului gemolog si designer de haute bijouterie
de origine roman, o galerie virtuala de consultanta si promovare.
Va invitam sa participati la conferinta de presa ce va avea loc pe data de 16 septembrie, la ora 11 cat si la vernisajul expozitiei NICOLAE MANIU ce va avea loc la ora 20, in Bulevardul Regina Maria 18,sector 4, Bucuresti (la 100 metri de Piata Unirii, in latura Dealului Patriarhiei ).

Scrisoare invitatie Radu Boroianu

La doi ani dupa deschiderea primului meu proiect in domeniul comertului de arta, ARTMARK, lansez o noua galerie : European Art Gallery. Noul proiect aduce laolalta, intr-o buna simbioza sper, o galerie de arta europeana decorativa si plastica de secol XVI – XIX, expozitii dedicate unor mari artisti romani ce s-au stabiliti in strainatate si au devenit mai cunoscuti acolo decat la ei acasa (incepem cu marele pictor parizian Nicolae Maniu), primul laborator de expertiza cu raze X si camera UV si IR din tara, un atelier de restaurare la vedere, o expozitie permanenta de bijuterii unice ale singurului gemolog si designer de haute bijouterie de origine roman, o galerie virtuala de consultanta si promovare.
Va invit alaturi de partenerii mei, Jan de Maere si Mihai Covaci, sa participati la vernisajul din 16 septembrie, ora 20, in Bulevardul Regina Maria 18, sector 4, Bucuresti (la 100 metri de Piata Unirii, in latura Dealului Patriarhiei).

Discurs deschidere galerie Radu Boroianu

Stimate Doamne, stimati Domni, stimati prieteni,
European Art Gallery redebuteaza pe scena galeriilor bucurestene intr-o compozitie parteneriala noua, cu un proiect innoit si haine pe masura. Radu Boroianu, Mihai Covaci si Jan De Maere isi dedica priceperea si pasiunea unei solutii speciale de anticariat pentru artele plastice si decorative europene dintre secolele XVI si XX in care primeaza autenticitatea, unei serii de expozitii ce ambitioneaza sa readuca in interiorul culturii romanesti, artisti de renume stabiliti definitiv in strainatate, unui laborator de expertiza ce adauga ochiului experimentat al specialistului o camera Nir Color de reflectografie pentru razele ultraviolete si infrarosii, un sistem de analiza al compozitiei minerale a substantei picturale sau sculpturale pe baza razelor X, celebrul Niton, si printr-un parteneriat, l-as numi mai in gluma, mai în serios strategic cu deja cunoscutele clinici Sanador ce va adauga rezultatul unei radiografii. Iar daca acest laborator este o premiera absoluta in arta romaneasca (precedentele, muzeale, fiind dedicate doar patrimoniului muzeal sau arhitectural), acelasi lucru poate fi spus si despre atelierul de restaurare pictura si arta lemnului, in care travaliul restauratorilor va putea fi urmarit in direct de catre cei interesati. Faptul ca am amintit parteneriatul cu Sanador ma obliga sa fac o reverenta de multumire si celorlalti parteneri carora li s-a adaugat tarziu, dar eficace cabinetul de avocatura Bostina & Asociatii; Forum Invest, Lady4Ever, 1001 Case, Ciucan & Asociatii, Domeniul Coroanei, Magazinul Colori by Raxevsky, ArtClue si Modernism.
Echipa de profesionisti este completata de un grup de cinci tineri: Andreea Micu si Tereza Anton, Project Manageri, Cristian Covaci , Director Galerie, Dan Abrudan, asistentul acestuia si Costel Croitoriu, asistent restaurare. Expertul casei ramane a fi neegalatul nostru prieten si colaborator, domnul Ion Sfrijan.
As mai adauga despre galerie doar o informatie si anume ca parteneriatul cu Sanador, va face ca, odata cu deschiderea unitatilor spitalicesti de inalt nivel din strada Sevastopol sa inauguram la randu-ne in spatiile lor dedicate socializarii o alta galerie de arta de data aceasta pentru pictura contemporana romaneasca.
Facand trecerea catre ceea ce va fi galeria noastra virtuala de insotire, permiteti-mi sa va prezint pe ultimul, dar nu cel din urma partener si colaborator al nostru, cunoscut gemolog si designer de bijuterii de mare nivel, Doamna Mariana Ion Xidarakou, care dupa o cariera de exceptie in SUA, in contact cu cele mai renumite case de bijuterii, s-a retras in linistea patriarhala din imprejurimile Muscelului si va expune incepand de astazi colectiile sale unice de bijuterii fantezie si nu numai, isi va oferi serviciile de consultanta alaturi de noi toti ceilalti in domeniile sale de competenta, prin galeria noastra virtuala. Va vom oferi, doamnelor si domnilor, la dorinta, sprijinul nostru specializat pentru a va decora interiorul, pentru a achizitiona in tara sau strainatate, acele obiecte de arta sau de podoaba ce vi le veti dori, certificandu-va inca o data autenticitatea si justa lor valoare. Va vom propune de asemenea operele de pictura, sculptura sau grafica ale unui manunchi de foarte cunoscuti artisti contemporani ce au acceptat sa fie promovati de catre noi: Razvan Ionescu, Sorin Ilfoveanu, Ana Ilfoveanu, Adrian Ilfoveanu si Nicu Ilfoveanu, Ovidiu Simionescu, Dorel Topan si altii.
Si acum, doamnelor si domnilor, este momentul sa imi permiteti sa vi-l prezint pe maestrul Nicolae Maniu, prietenul nostru Nicolae, marele pictor parizian, cel ce ne-a daruit posibilitatea sa deschidem en fanfare, sirul nostru de expozitii. Nicolae Maniu nu este la prima sa reintalnire cu Romania natala pe care a parasit-o în 1983. Cu un an inainte de a-si castiga definitiv celebritatea mondiala, in 1996, din initiativa lui Mihai Oroveanu se organizeaza la galeria ¾ din localul Teatrului National, prima sa revenire pe simezele bucurestene. Urmeaza evenimente organizate de Muzeul de Arta din Cluj si varii manifestari colective cum ar fi Salonul Artistilor Romani din Diaspora sau expozitia dedicata erotismului de Galeria Veroniki. Ultima, din primavara anului acesta a fost Balul Operei din Cluj ce s-a desfasurat in decorul rezultat din redimensionarea fotografica a catorva din panzele sale.
Maniu a studiat la Cluj, urmare a imboldului parintesc Artele Frumoase si anume Sculptura. Modelajul si apoi turnarea in bronz ii definitiveaza gustul pentru forma clasica si pentru tridimensional, cat si pentru jocul penumbrei. Fire independenta, dornic sa traiasca doar din talentul pe care Bunul Dumnezeu i-l harazise, incepe sa picteze punandu-si in cap un traseu anevoios al picturii, de la marii olandezi flamanzi la Salvador Dali. Dovada ca intuitia realitatii il domina, este reactia pe care primii sai clienti o aveau atunci cand, plimbandu-se, isi aruncau ochii in imprejurimile ce se iteau din aburii diminetii sau in lumina crepusculara a dupa-amiezii de pe dealurile Clujului si exclamau spontan: ce asemanare extraordinara cu tablourile lui Maniu!. Prim elogiu, poate naiv, dar sublim. Maniu nu se opreste din studiu ci se ambitioneaza in stapanirea tehnicilor diferite si procedeelor stravechi ale marilor maestrii. Dupa plecarea sa definitiva in occident, intai in Germania si apoi in Franta, se desparte incetul cu incetul de influenta lui Dali si parasind legatura niciodata ombilicala cu suprarealismul se intoarce firesc catre realism, un realism aparte ce-l aproprie prin stiinta luminii si umbrelor cu care exprima natura, corpurile sau figurile, doar de marii maestrii.
A fost asimilat curentului Trompe L’Oeil, cel mai vechi si mai elitist curent din pictura si arta mondiala. Din antichitatea egipteana si greceasca la arta primelor secole din China sau America precolumbiana, de la arhitectura ce isi adauga falsa perspectiva la marile picturi murale si mai apoi din secolul XIV – XV si cu precadere XVI cucerind pictura de sevalet, Trompe L’Oeil–ul nu este altceva decat cea mai maiastra, oculta aproape, tehnica de insotire a realismului. Fie ca s-a numit clar-obscur ( l-as cita aici, mai aproape de noi, pe Corneliu Baba, pe care Maniu nici nu l-a cunoscut), fie ca a trecut in postmodernism sub denumirea pompoasa de hiperrealism, observam ca atunci cand pictorul dincolo de talent ajunge sa se joace cu subtilitatea tehnicilor profesiei sale aproape ca nu se mai poate stapani sa nu introduca elemente de Trompe L’Oeil (cazul celebrului tablou Inmanarea Cheilor Orasului Breda a lui Velasquez e un caz de scoala).
Nicolae Maniu aduna in persoana sa multiple calitati ce nu tin doar de maiestria artistului si este indiscutabil, in toate sensurile cuvantului, un om cuceritor. Asta l-a ajutat sa starneasca cu repeziciune gesturi de binevoitoare pretuire a multora ce de obicei nu isi gasesc timp sa remarce talentul altora. Printre acestia s-a numarat si celebrul personaj si pictor de origine satmareana, sef de breasla in Parisul postbelic, François Gall. Lui ii datoreaza Nicolae prima sa prezenta la celebrul Salon al Independentilor, Paris, Grand Palais, 1986, la trei ani dupa ce romanul se facuse neamt! Si, fapt nemaiintalnit, vinde in ziua deschiderii Salonului! Nemaiintalnitul se repeta si in 1987 cand incep deja presiunile asupra lui sa devina parizian. Rumoarea starnita de intamplari, aduna in jurul tablourilor sale multi privitori. Unul, uimit, isi ia curajul sa-l intrebe: dar, finalmente asta nu e fotografie sau mai stiu eu, colaj? La care mucalitul nostru transilvan ii replica calm: de cand nu ati mai avut timp sa priviti un Dürer sau un Van Eyck sau un Holbein, Velasquez sau Raphael? Intre anii acestor prime Saloane, Nicolae descopera virtutile foliei argintii sau aurii si incepe sa se distanteze de tehnicile obisnuite ale celorlalti membrii ai clubului Trompe L’Oeil. Imediat dupa aceasta descoperire se face din ce în ce mai remarcata in pictura lui Maniu nu doar prezenta predominanta a corpului si figurii umane, in ultima vreme a frumusetii feminine, ci mai cu seama prezenta evidenta a obsesiilor contemporane fapte ce-l acapareaza si distanteaza evident de grup. Din cand in cand Maniu mai arunca o ocheada catre marii sai maestrii si ii citeaza pe panzele sale, imi iau permisiunea sa afirm, asa, ca intre confrati si cu distanta in timp evidenta. L-am rugat pe artist sa aduca in premiera o lucrare care sa evidentieze fazele de elaborare de la desen la contur, la prima culoare si asa mai departe. Am dorit ca aceasta forma de ebose aflata acum in dreapta mea pe sevalet in comparatie cu tabloul aflat la stanga, un soi de autopotret si amintirea primei sale preocupari, sculptura, sa ne ajute pe toti in incercarea de a descoperi dincolo de pasiunea ce ne-o pot starni tablourile sale si cate ceva din tehnica producerii lor.
Presa internationala l-a numit pe Nicolae Maniu cel mai parizian dintre artistii romani si cel mai bine cotat dintre pictorii romani.
Consacrarea definitiva cat si cota foarte ridicata in galerii se datoreaza intalnirii sale din 1997 cu Gilles Dyan, proprietarul marelui lant mondial de galerii Opera Gallery. Asa se face ca maestrul se afla prezent in mari colectii de arta de pe tot rostogolul pamantului. A fost premiat de propria-i breasla in Franta, a fost decorat pana si de catre nerecunoscatorul stat Roman, panzele lui mari se vand intre 120 si 150 de mii de euro. Iata de ce trebuie sa ii multumesc ca a binevoit sa se intoarca cu dragoste si intelegere catre colectionarul si amatorul de frumos roman, coborandu-si cu gratie si vertiginos cota in aceasta expunere, ceea ce nu este deloc uzual in zilele noastre. Sper sa fie rasplatit pe masura!
Le multumesc pentru aprecierile diverse, aparent contradictorii, intotdeauna profesionale ce insotesc catalogul de expozitie Domnilor: Profesor Cristian Velescu, Tudor Octavian si Pavel Susara si deasemenea colegului meu, acum regizorul parizian, Octavian Greavu, pentru filmul ce ruleaza in cadrul expozitiei si ce este dedicat fascinantei creatii si personalitati ale lui Nicolae Maniu. Va sfatuiesc sa nu plecati pana nu cumparati desigur, un tablou, un catalog, un DVD sau macar un set de carti postale.
Si acum voi ceda microfonul celui despre care cronicarul celebrei reviste L’Univers des Arts, Joel Conte, spunea ca, stapanind o arta dificila cu rezultate extraordinare si-a asigurat o recunoastere a tuturor specialistilor si amatorilor de arta ce nu intarzie sa se imbogateasca pe ei insisi si pe cei ce le vor urma, achizitionandu-i lucrarile si prin asta facand ca semnatura lui sa fie una globala, maestre Nicolae Maniu, prietene Nicolae, rogu-te sa ne adresezi cateva cuvinte.
Radu Boroianu